FORD iosis-Új design irányzat
2007.04.06. 14:03
FORD iosis-Új design irányzat
London, 2005. augusztus 30. – Lehullott a lepel a Ford feltűnő iosis koncepcióautóról, amely kijelöli a Ford of Europe új, izgalmas design-irányzatát. A Genfben idén bemutatott Ford SAV Concept stílusát követő iosis a Ford új „kinetikus design” filozófiájának jegyében született. Debütálni a 2005-ös Frankfurti Szalonon fog.
"Az iosis több egyszerű szalonautónál, hiszen elárulja, milyen lesz a Ford of Europe jövőbeli design-irányzata,” mondta Martin Smith, a Ford of Europe design-igazgatója. "Erős üzenetet hordoz, mert erős a jövőnk is." |
| |
| |
FORD iosis – új Design-irányzat |
- Egyedi arányok és design-témák jelölik ki a Ford of Europe új formanyelvét
- az iosis „kinetikus designja” szemlélteti a mozgó autó energiáját
- Duplacsuklós, oszlop nélküli ajtók könnyítik meg a beszállást
- Kiformált kormánykerék és váltókar, ihletett anyagfelhasználás az iosis belsejében
- Drámai, precíziós, technikás világítás
|
| | |
|
|
Mozgási energia |
|
|
A „kinetikus designnal” a Ford of Europe alapértékét öntötte kifejező, új formanyelvbe a tervezőcsapat. Az A „kinetikus designnal” a Ford of Europe alapértékét öntötte kifejező, új formanyelvbe a tervezőcsapat. Az A „kinetikus designnal” a Ford of Europe alapértékét öntötte kifejező, új formanyelvbe a tervezőcsapat. Az iosis ennek a legvégsőkig vitt megjelenése. A kinetikus design láthatóvá teszi a Ford elismert menetdinamikáját – hiszen a mozgási energiát fejezi ki.
Az új formanyelv alapját képező járműfelépítés a Ford „megosztott technika” stratégiáján nyugszik. A tervezők most szabad kezet kaptak, hogy különféle modelleket hozzanak létre a közös elemkészletből. Az iosis megmutatja, hogy teljesen más jellegű jármű is létrehozható a genfi SAV Conceptben felhasznált elemekből.
Az iosis feszített, dinamikus vonalai a legerőteljesebben alkalmazzák e stílust. Széles válla és éles övvonala még izmosabbá teszi megjelenését.
A karosszéria atlétikus arányait precízen kiformált alapfelületek hangsúlyozzák. Legjobban a pontosan definiált három síkot mutató felülnézetben látszik ez. A bizonytalanul lekerekített formák elhagyása vizuálisan megrövidíti az első túlnyúlást. Hozzájárulnak a szoborszerű formához a kifejezett kerékívek is, amelyek már megszokott jellegzetességnek számítanak a Fordnál, mióta annak idején megjelentek a Focuson.
Erre a letisztult térbeli formára rakódnak a világosan felismerhető grafikai elemek. Kiemelkedő szerepet játszik a hátrafelé enyhén emelkedő övvonal, de megjelenik az iosison a Ford arculatához hozzá tartozó trapéz-alakú hűtőnyílás, amely a markáns, krómozott hűtőmaszk alatt helyezkedik el.
Könnyen azonosítható elem a határozott vonalakkal megrajzolt fényszóró és hátsó lámpa. Az utóbbi részleteinek gondos kidolgozása és a bura alsó sarkának elkeskenyítése azonnal felismerhetővé teszi hátulról az autót.
A háromdimenziós felületek összetettsége és a grafika kimunkáltsága hozzájárul az iosis feszültséghordozó, erőteljes kiállásához. Az összhatást ékszerszerű lámpák és izgalmas, új könnyűfém kerekek fokozzák, amelyek az autón másutt látható formai elemeket ismétlik meg – ez nagyon fontos a „kinetikus design” szempontjából. Az iosis húszcolos kerekeit tömör alumíniumtömbből munkálták ki; a háromdimenziós formát polírozott és eloxált felületek kontrasztja juttatja érvényre.
Az erőteljes, szoborszerű formák, a világosan felismerhető grafikai elemek és a finom részletkidolgozás, amelyek olyan erőteljesen jelentkeznek az iosison, különféleképpen megjelennek majd a Ford of Europe valamennyi eljövendő modelljén. A „kinetikus design” az a formanyelv, mely biztosítja a Ford vezető szerepét e területen. |
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Drámai enteriőr |
|
|
Az iosis belső kialakítása a külső témákat viszi tovább, megőrizve az utastér hívogató jellegét. A sajátosan nyíló ajtók megkönnyítik a beszállást, és vizuális kapcsolatot teremtenek az autó belseje és külseje között.
A műszerfal, a középkonzol és a középalagút a drámai külső formákat tükrözi. Maga a karcsú és komplex formájú műszerfal körülöleli a két első ülést.
E formák hatását egészíti ki, különösen modernül, a dinamikusan sportos jellegnek megfelelő anyagú kárpitozás és színválasztás. A futurisztikus gumi és alumínium, illetve a fényűző bőr kombinálása technikai és kifinomult hatást kelt.
A tömör alumíniumból kialakított, kontrasztos, narancsszínű kesztyűbőrrel bevont kormánykerék, közepében a grafitmetál légzsákfedéllel, tökéletesen illik a Focus World Rally Car által inspirált szekvenciális váltókarhoz.
Mesteri kidolgozás, kiváló minőségű anyagok, és némi meglepetés-hatás – az indítógombot például úgy találjuk meg, hogy felhajtjuk a kis fedelet a váltókaron.
A vezetőhely meghatározó eleme az analóg műszeregység. Kronométerhez illő precizitásával a nagyfelbontású folyadékkristályos kijelző tart egyensúlyt. Itt jelennek meg a konfigurálható navigátor információi, valamint a tolatókamera képe.
A tekintetet magukra vonó ülések vázának gerince és bordázata alumíniumból és gumiból készül. Az első üléseket szinte lebegő középkonzol választja el. A műszerfalon és a középkonzolon található szellőzők szabályzó lamellái a vadászrepülők utánégőjét idézi. Még jobban kihangsúlyozzák e hatást az ajtók alumíniumbetétei, amelyeket mintha a szellőzők fújnának ki magukból.
A belső térben bőségesen falhasznált neoprén háromféle színben fordul elő: sötét faszén, „oxigén (metálszürke) és erőteljes, technikai narancsszín. Előfordul egy finom, grafitmetál jellegű bőr is. A hagyományos szőnyeget strapabíró, ezüstszálas szövettel helyettesítették. |
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Innováció |
|
|
Az iosis számos design-innovációjának egyike a szénszálas anyagból készült könnyű ajtók különleges nyitómechanizmusa. A szellemes csuklópántokon felfelé-kifelé nyíló ajtó nyitott állapotban sem igényel kiegészítő alátámasztást.
Az iosison nincs hagyományos külső tükör, hanem kamerákat szereltek az ajtókra. Ezeket autó formájához illő alumíniumházban helyezték el.
Az első lámpaegységben a függőlegesen álló irányjelző választja el a fénykibocsátó diódás tompított fényszórót a függőlegesen elhelyezett menetfénytől. Ezek alatt vannak a távfény diódái, amelyek lézer-sorhoz hasonló csövekből világítanak. Hátul a kör-alakú helyzetlámpát kívülről az irányjelző, belülről a féklámpa övezi.
Az iosis középkonzolján két csatlakozó aljzat van, hordozható memóriatároló részére. Nincs ugyanis kulcs, vagy kártyás rendszer, hanem a memória szolgálja a biztonsági szempontokat, egyben tárolja a vezető személyes ülés-, audio- és képernyő-beállításait is.
További érdekesség a tetőkárpit és az ajtóborítások elektrolumineszcens, világító fóliabevonata. Ez a nagyon helytakarékos megoldás kellemes, egyenletes fényt bocsát ki, és méretre szabható.
"A Ford of Europe elismerten vezet a menetdinamika területén, de megfizethető és megbízható autóinak nagyszerű kidolgozásáról is. Vevőink e jellemzőkkel azonosítanak minket. Mostantól pedig hozzájuk vesszük az érzelmi designt is," jelentette ki Smith. "Az iosis azt az üzenetet hordozza, hogy a Ford komolyan vezető szerepre tör a designban."
Az iosis világbemutatójára a Frankfurti Autószalon Ford standján kerül sor. | | | |
|